PRAVA SLIJEPIH
Utvrđivanje tjelesnog oštećenja ▼
Postupak za utvrđivanje tjelesnog oštećenja podnosi se na osobni zahtjev ili na zahtjev liječnika primarne zdravstvene zaštite. Popunjeni zahtjev (Tiskanica br. 1.3 Zahtjev za priznanje prava na naknadu zbog tjelesnog oštećenja), preslika medicinske dokumentacije i preslika osobne iskaznice podnose se područnom uredu Hrvatskog Zavoda za Mirovinsko osiguranje prema mjestu prebivališta.
Navedeno znači da osiguranik mora podnijeti zahtjev za utvrđivanje tjelesnog oštećenja i priložiti relevantnu medicinsku dokumentaciju o postojanju tjelesnog oštećenja prema Zakonu o listi tjelesnih oštećenja („Narodne novine“ br. 162/98.) i u zahtjevu navesti u koju svrhu se traži utvrđivanje tjelesnog oštećenja. Vještak će ocijeniti postoji li kod osobe tjelesno oštećenje prema članku 2. Zakona o listi tjelesnih oštećenja.
Dobivanjem rješenja o tjelesnom oštećenju stječu se uvjeti za podnošenje zahtjeva za ostvarivanje drugih prava.
Zakonom o jedinstvenom tijelu vještačenja(„Narodne novine“ br. 85/14.), koji stupa na snagu 1. siječnja 2015. godine, a u primjeni bi trebao biti godinu dana kasnije, kada će se ukinuti sadašnja tijela vještačenja u svrhu utvrđivanja invaliditeta i osnovati samo jedno jedinstveno tijelo, s mjesno nadležnim uredima. Zakonom se ustrojava jedinstveno tijelo vještačenja, definira pojam vještačenja, djelokrug i područja za koja se provodi vještačenje.
Jedinstveno tijelo vještačenja djelovat će kao ustrojstvena jedinica Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, metodologija će sadržavati jedinstvenu listu oštećenja, a posebnom uredbom odredit će je Vlada.
Vještačit će se nove osobe koje se obrate s određenim zahtjevom, no ako netko od postojećih korisnika koji već ostvaruju određeno pravo ima stari nalaz i mišljenje, te smatra da je zakinut ili mu je neko pravo uskraćeno, može tražiti novo vještačenje i dobiti novi nalaz i mišljenje Jedinstvenog tijela vještačenja.
Novim sustavom neće se izjednačavati naknade kako se to u javnosti već dugo očekuje, izjednačit će se zapravo utvrđivanje invaliditeta, oštećenja i preostale radne sposobnosti, kako se više ne bi moglo dogoditi da se u različitim sustavima osoba s invaliditetom različito definira.
Pravo na doplatak za pomoć i njegu ▼
Pravo na doplatak za pomoć i njegu priznaje se djetetu s teškoćama u razvoju i osobi s invaliditetom zbog čega joj je prijeko potrebna pomoć i njega druge osobe u organiziranju prehrane, pripremi i uzimanju obroka, nabavi namirnica, čišćenju i pospremanju stana, oblačenju i svlačenju, održavanju osobne higijene, kao i obavljanju drugih osnovnih životnih potreba.
Opseg prava, iznos doplatka za pomoć i njegu
Članak 56.
(1) Pravo na doplatak za pomoć i njegu može se priznati u punom ili smanjenom iznosu ovisno o tome postoji li prijeka potreba pomoći i njege druge osobe u punom ili smanjenom opsegu.
(2) Pravo na doplatak za pomoć i njegu priznaje se u postotku od osnovice iz članka 22. stavka 2. ovoga Zakona koji iznosi:
- 1. 120 % osnovice za puni iznos doplatka za pomoć i njegu
- 2. 84 % osnovice za smanjeni iznos doplatka za pomoć i njegu.
Zapreke za priznavanje prava na doplatak za pomoć i njegu
Članak 57.
Pravo na doplatak za pomoć i njegu ne priznaje se osobi:
- koja ima u vlasništvu drugi stan ili kuću, osim stana ili kuće koju koristi za stanovanje, a koji može otuđiti ili iznajmiti i time osigurati sredstva za pomoć i njegu
- koja ima u vlasništvu poslovni prostor koji ne koristi za obavljanje registrirane djelatnosti
- kojoj je osiguran smještaj u ustanovi socijalne skrbi i kod drugih pružatelja socijalnih usluga, u zdravstvenoj ili u drugoj ustanovi odnosno organizirano stanovanje, sukladno odredbama ovoga Zakona ili drugim propisima
- koja je sklopila ugovor o doživotnom ili dosmrtnom uzdržavanju, osim u slučaju pokretanja postupka za raskid, utvrđenje ništetnosti ili poništaj ugovora
- koja doplatak za pomoć i njegu ostvaruje prema drugim propisima
- koja osobnu invalidninu ostvaruje prema ovom Zakonu ili drugim propisima.
Uvjeti za priznavanje prava na doplatak za pomoć i njegu
Članak 58.
(1) Pravo na doplatak za pomoć i njegu u punom iznosu priznaje se osobi iz članka 55. ovoga Zakona kojoj je utvrđen treći stupanj težine invaliditeta – oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja neovisno o uvjetima iz članka 57. točaka 1. i 2. ovoga Zakona.
(2) Pravo na doplatak za pomoć i njegu u smanjenom iznosu priznaje se osobi iz članka 55. ovoga Zakona kojoj je utvrđen drugi stupanj težine invaliditeta – oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja ako prosječan mjesečni prihod samca ne prelazi iznos od 250 % osnovice iz članka 22. stavka 2. ovoga Zakona odnosno ako prosječan mjesečni prihod po članu kućanstva ne prelazi iznos od 200 % osnovice iz članka 22. stavka 2. ovoga Zakona u prethodna tri mjeseca prije pokretanja postupka.
Iznimke od prihoda za priznavanje prava na doplatak za pomoć i njegu
Članak 59.
(1) U prihod iz članka 58. stavka 2. ovoga Zakona ne uračunavaju se novčana sredstva ostvarena po osnovi zajamčene minimalne naknade, zaposlenja u javnom radu korisnika zajamčene minimalne naknade, dječjeg doplatka, privremenog uzdržavanja za dijete prema zakonu kojim se uređuje privremeno uzdržavanje, uzdržavanja za maloljetno i punoljetno dijete ostvarena prema zakonu kojim se uređuju obiteljski odnosi, stipendije za školovanje učenika ili studenata dok traje redovito školovanje ili studiranje, a najdulje do 26. godine života, nacionalne naknade za starije osobe, naknade troškova prijevoza, smještaja i prehrane osobe koja je uključena u usluge profesionalne rehabilitacije ili sudjeluje u projektu ili programu koji se provodi u svrhu zapošljavanja.
(2) Iznos prihoda iz članka 58. stavka 2. ovoga Zakona umanjuje se za iznos koji, prema zakonu kojim se uređuju obiteljski odnosi, osoba plaća za uzdržavanje osobe s kojom ne živi.
Mirovanje prava na doplatak za pomoć i njegu
Članak 60.
(1) Korisniku koji se nalazi u istražnom zatvoru, na izdržavanju kazne zatvora, u zdravstvenoj ustanovi te boravku u inozemstvu u neprekidnom trajanju duljem od šest mjeseci pravo na doplatak za pomoć i njegu miruje.
(2) Rješenjem o mirovanju prava iz stavka 1. ovoga članka obustavlja se isplata doplatka za pomoć i njegu.
(3) Rješenjem o prestanku mirovanja prava na doplatak za pomoć i njegu odlučuje se i o nastavku isplate koja počinje s danom prestanka okolnosti iz stavka 1. ovoga članka.
Pravo na osobnu invalidninu ▼
Pojam osobe invalidnine
Članak 50.
Pravo na osobnu invalidninu priznaje se djetetu i osobi kod koje je utvrđen četvrti stupanj težine invaliditeta – oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja, a u svrhu zadovoljavanja životnih potreba za uključivanje u svakodnevni život zajednice.
Zapreke za priznavanje prava na osobnu invalidninu
Članak 51.
Pravo na osobnu invalidninu ne priznaje se osobi:
- kojoj je priznata usluga smještaja ili organiziranog stanovanja sukladno odredbama ovoga Zakona ili drugim propisima
- koja osobnu invalidninu ostvaruje prema drugim propisima
- koja doplatak za pomoć i njegu ostvaruje prema ovom Zakonu ili drugim propisima.
Iznos osobne invalidnine
Članak 52.
Pravo na osobnu invalidninu priznaje se u postotku od osnovice koji iznosi 350 % osnovice iz članka 22. stavka 2. ovoga Zakona. Mirovanje prava na osobnu invalidninu
Članak 53.
Korisniku prava na osobnu invalidninu koji boravi u inozemstvu u neprekidnom trajanju duljem od šest mjeseci pravo na osobnu invalidninu miruje. Rješenje o mirovanju prava na osobnu invalidninu
Članak 54.
(1) Rješenjem o mirovanju prava iz članka 53. ovoga Zakona obustavlja se isplata osobne invalidnine.
(2) Rješenjem o prestanku mirovanja prava na osobnu invalidninu odlučuje se i o nastavku isplate osobne invalidnine koja počinje s danom prestanka okolnosti iz članka 53. ovoga Zakona.
Pravo na oslobađanje od plaćanja dijela zdravstvene zaštite ▼
Prema odredbama Zakona o dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju (NN 85/06) i Izmjenama i dopunama istog (NN 150/08) dobrovoljno zdravstveno osiguranje obuhvaća dodatno, privatno i dopunsko zdravstveno osiguranje. Ovdje ćemo govoriti o dopunskom zdravstvenom osiguranju koje provodi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje i koje pokriva troškove zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja.
Dopunsko zdravstveno osiguranje je osiguranje kojim se osigurava pokriće troškova zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja.
Osiguranikom dopunskoga zdravstvenog osiguranja smatra se i fizička osoba koja je sklopila ili za koju je, na temelju njezine suglasnosti, sklopljen ugovor o dopunskom zdravstvenom osiguranju i koja koristi prava utvrđena ugovorom o osiguranju, a istovremeno ima utvrđen status osigurane osobe u obveznom zdravstvenom osiguranju. Gubitkom statusa osigurane osobe u obveznom zdravstvenom osiguranju gubi se status osiguranika u dopunskom zdravstvenom osiguranju.
Temeljem Izmjena i dopuna Zakona o dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju (NN 71/10 od 02. lipnja 2010.) sredstva za premiju dopunskoga zdravstvenog osiguranja koje provodi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje osiguravaju se u državnom proračunu za sljedeće kategorije osiguranika:
- osigurane osobe s invaliditetom koje imaju 100%-tna oštećenja organizma, odnosno tjelesnog oštećenja prema posebnim propisima, osobe kod kojih je utvrđeno više vrsta oštećenja te osobe s tjelesnim ili mentalnim oštećenjem ili psihičkom bolešću zbog kojih ne mogu samostalno izvoditi aktivnosti primjerene životnoj dobi sukladno propisima o socijalnoj skrbi;
- osigurane osobe darivatelje dijelova ljudskog tijela u svrhu liječenja;
- osigurane osobe dobrovoljne davatelje krvi s više od 35 davanja (muškarci), odnosno s više od 25 davanja (žene);
- osigurane osobe redovite učenike i studente starije od 18 godina;
- osigurane osobe čiji prihod po članu obitelji u prethodnoj kalendarskoj godini ne prelazi 45,59% proračunske osnovice (prihodovni cenzus) odnosno osiguranik - umirovljenik samac ako njegov prihod u prethodnoj kalendarskoj godini nije veći od 58,31% proračunske osnovice.
Pravo za oslobođenje od plaćanja dopunskoga zdravstvenog osiguranja mogu ostvariti slijepe osobe koje zadovoljavaju jedan od kriterija navedenih u točki 1., te su o istom u mogućnosti priložiti dokumentaciju koja potkrepljuje navedene činjenice.
Osobe s oštećenjem vida koje ne mogu ostvariti pravo temeljem točke 1. vjerojatno će, sukladno prihodima koje ostvaruju, pokušati pravo ostvariti temeljem točke 5. navedenog Zakona. Pri tome treba uzeti u obzir da se temeljem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine" br. 150/08.) , između ostalih primitaka, u prihode temeljem čl. 14 e) uračunava ju i Doplatak za pomoć i njegu, Osobna invalidnina, Naknada za vrijeme privremene spriječenosti za rad ( bolovanje ), novčana naknada sukladno propisima o rodiljinim i roditeljskim potporama osim jednokratnih roditeljskih potpora, naknada za slučaj nezaposlenosti, Stalna pomoć, Pomoć za podmirenje troškova stanovanja, Naknada do zaposlenja, Doplatak za djecu, Ortopedski doplatak, Opskrbnina i Obiteljska invalidnina ,ostvareni prema posebnim propisima.
Zahtjev se podnosi nadležnoj službi područnog ureda HZZO-a prema mjestu prebivališta, uz koji je potrebno priložiti dokaz kojim se potvrđuje status slijepe osobe (rješenje o utvrđenom postotku tjelesnog oštećenja od 100%, rješenje o doplatku za pomoć i njegu ili rješenje o ostvarenju prava na osobnu invalidninu).
Nakon odobrenja zahtjeva dobiva se odgovarajuća iskaznica kojom se dokazuje pravo na oslobođenje od plaćanja dijela zdravstvene zaštite.
Pravo na pomagala ▼
Pravilnikom o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na ortopedska i druga pomagala („Narodne novine" br. 7/12., 14/12., 23/12., 25/12., 45/12., 69/12., 85/12., 92/12., 119/12., 147/12., 21/13., 38/13., 93/13., 119/13., 125/13., 129/13., 136/13., 141/13., 154/13., 11/14., 12/14., 22/14., 34/14.,45/14.,54/14. i 59/14. ) propisuju se uvjeti i način ostvarivanja prava osiguranih osoba HZZO-a iz obveznog zdravstvenog osiguranja, između ostalih, na tiflotehnička i očna pomagala.
Osigurana osoba pravo na pomagala koja su utvrđena popisom pomagala ostvaruje prema medicinskoj indikaciji, a u pravilu na osnovi prijedloga i preporuke odnosno ispunjenja odgovarajuće tiskanice od strane liječnika specijaliste određene specijalnosti, odnosno ugovorne zdravstvene ustanove te odgovarajuće medicinske dokumentacije.
Očna i tiflotehnička pomagala propisuje u skladu s utvrđenom medicinskom indikacijom nadležni doktor specijalist oftalmolog na potvrdi o očnim i tiflotehničkim pomagalima.
Osigurana osoba potvrdu o očnim i tiflotehničkim pomagalima dostavlja u područni ured Zavoda, odnosno u ispostavu područnog ureda Zavoda, gdje opravdanost propisanog pomagala na teret sredstava Zavoda utvrđuje ovlašteni doktor ili ovlašteni radnik Zavoda ovisno o vrsti propisanog pomagala, te se ujedno potvrdi o pomagalima dodjeljuje broj potvrde.
Popis pomagala, koji je sastavni dio Pravilnika, za svako pojedino pomagalo sadrži podatke i upute za ostvarenje određenog prava.
Osigurane osobe imaju pravo na sljedeća očna pomagala: okvire za naočale, leće za naočale, mineralne leće, plastične leće, lentikularne leće, teleskopske leće, prizmatične leće, stakla bez dioptrije, kontaktne leće. Pomagala se mogu nabaviti u optikama i specijaliziranim trgovinama koje se bave nabavom i distribucijom navedenih pomagala.
Osim navedenih, osigurane osobe imaju pravo na očne proteze, i to:
-
pune staklene po mjeri
do sedme godine djetetova života pravo se ostvaruje svake godine, od 7. do 18. godine pravo se ostvaruje svake dvije godine, od 18. do 65. godine pravo se ostvaruje svake tri godine, iznad 65 godina pravo se ostvaruje svake 4 godine; pomagalo se izrađuje individualno, nema obveze vraćanja pomagala, propisuje ga liječnik specijalist, a odobrava liječničko povjerenstvo HZZO-a;
-
ljuskaste staklene po mjeri
do sedme godine djetetova života pravo se ostvaruje svake godine, od 7. do 18. godine pravo se ostvaruje svake dvije godine, od 18. do 65. godine pravo se ostvaruje svake tri godine, iznad 65 godina pravo se ostvaruje svake 4 godine, pomagalo se izrađuje individualno, nema obveze vraćanja pomagala, propisuje ga liječnik specijalist, a odobrava liječničko povjerenstvo HZZO-a;
-
privremene prilagođavajuće (staklene, plastične)
osigurana osoba kojoj je izvršena enukleacija očne jabučice ili ima atrofiju očne jabučice ima pravo na privremenu prilagođavajuću očnu protezu. Pravo se može ostvariti svaka tri mjeseca, ne postoji obveza vraćanja pomagala, izrađuju se serijski, propisuje ga liječnik specijalist, a odobrava liječničko povjerenstvo HZZO-a.
U Hrvatskom savezu slijepih mogu se nabaviti staklene i plastične očne proteze koje se izrađuju u kabinetu očne protetike koji vodi Vinka Hrgovčić Cvetko, prof. def. i gdje se možete obratiti svakim radnim danom od 8 do 12 sati na broj 01 48 12 505 ili na e-mail: vinka@savez-slijepih.hr.
Osigurane osobe kojima je oštrina vida na oba oka 0,05 ili manja (slijepe osobe) imaju pravo na sljedeća tiflotehnička pomagala:
-
Dugi bijeli štap za slijepe
- Pravo na pomagalo imaju sve osigurane slijepe osobe;
- Odobrava se osiguranoj osobi od navršene 6 godine života;
- Prijedlog nije potreban, propisuje ga liječnik opće medicine;
- Odobrenje liječničkog povjerenstva HZZO-a nije potrebno;
- Rok uporabe pomagala je jedna godina;
- Nakon proteka roka uporabe, pomagalo nije potrebno vraćati u Zavod
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u Hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 1239031429003
Opis - pomagalo je od aluminija ili karbona, bijele boje, sklopivi ili teleskopski, donji dio štapa je sa ili bez reflektirajuće crvene boje.
-
Ručni/ džepni sat za slijepe
- Pravo na pomagalo imaju sve osigurane slijepe osobe od 6 godine nadalje;
- Prijedlog nije potreban; pomagalo propisuje liječnik opće medicine;
- Pomagalo odobrava ovlašteni doktor u područnoj službi HZZO-a na temelju zahtjeva, propisane tiskanice i dokaza o medicinskoj indikaciji;
- Rok uporabe pomagala od sedme do osamnaeste godine je 4 godine, iznad 18 godina je 5 godina;
- Nakon proteka roka uporabe pomagala, pomagalo nije potrebno vraćati u Zavod;
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u Hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 1239061430003
Opis - pomagalo je od metala, ima metalno kućište, kvarcni ili mehanički, a remen je kožni ili metalni. ručni sat može biti taktilni s kazaljkama i zaštitnim poklopcem ili govorno sat na hrvtaskom ili engleskom jeziku.
-
Braillev pisaći uređaj
- Pravo može ostvariti osigurana osoba dok se nalazi na redovnom školovanju te svaka druga osigurana osoba koja se služi Brailleevim pismom, a o čemu je obvezna priložiti potvrdu koju izdaje lokalna udruga slijepih članica Hrvatskog saveza slijepih;
- Prijedlog nije potreban (potrebna je Uputnica liječnika opće medicine za specijalistu oftalmologa);
- Pomagalo propisuje specijalist oftalmolog;
- Pomagalo odobrava ovlašteni doktor u područnoj službi HZZO-a;
- Potrebni dodatni uvjeti : da bi se ostvarilo pravo na ovo pomagalo obavezno treba priložiti potvrdu o završenom školovanju iz Braillevog pisma, te preporuku Hrvatskog saveza slijepih ili temeljne udruge Hrvatskog saveza slijepih da se osoba služi Braillevim pismom;
- Pravo se može ostvariti od 7. godine života
- Rok uporabe pomagala je 15 godina;
- Nakon prestanka potrebe i roka uporabe pomagala, postoji obaveza vraćanja pomagala;
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u Hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 2115121431002
Opis - pomagalo je pisaći stroj od metala ili plastike s tipkovnicom za pisanje brajice, kućište je metalno, širine veće od formata papira A4, metalna ručka, sustav za zaustavljanje papira.
-
Čitač ekrana s govornom jedinicom
- Pravo može ostvariti osigurana osoba za vrijeme redovnog školovanja i koja je osposobljena za rad tim pomagalom o čemu je obvezna priložiti potvrdu koju izdaje Hrvatski savez slijepih i potvrdu obrazovne ustanove o redovnom školovanju;
- Pravo se može ostvariti od 7. do 65. godine života
- Prijedlog nije potreban (potrebna je Uputnica liječnika opće medicine za specijalistu oftalmologa)
- Pomagalo propisuje specijalist oftalmolog;
- Pomagalo odobrava ovlašteni doktor nadležne područne službe HZZO-a na temelju zahtjeva, propisane tiskanice i dokaza o medicinskoj indikacij;
- Rok uporabe pomagala je 8 godina;
- Nakon prestanka potrebe i roka uporabe pomagala postoji obaveza vraćanja pomagala.
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u Hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 2130211432003
Opis - aplikacija je za osobno računalo, program koji prilagođava obično računalo za upotrebu od strane slijepe osobe;obavezna je informatička podrška i govorna jedinica hrvatskog proizvođača.
-
Brailleva elektronička bilježnica
- Pravo na pomagalo imaju osigurane slijepe osobe kod redovnog školovanja i prekvalifikacije;
- Prijedlog nije potreban (potrebna je Uputnica liječnika opće medicine za specijalistu oftalmologa);
- Pomagalo propisuje isključivo specijalist oftalmolog koji je zaposlen na Klinici;
- Pomagalo odobrava ovlašteni doktor nadležne područne službe HZZO-a na temelju zahtjeva, porpisane tiskanice i dokaza o medicinskoj indikaciji
- Potrebni dodatni uvjeti: ovo pomagalo se ostvaruje za vrijeme redovnog školovanja te prekvalifikacije, a o tome obavezno treba priložiti potvrdu o završenom školovanju iz Brailleevog pisma, te preporuku Hrvatskog saveza slijepih ili temeljne udruge hrvatskog saveza slijepih da je osigurana slijepa osoba sposobna služiti se Braillevim pismom;
- Rok uporabe pomagala je 7 godina
- Nakon prestanka potrebe i roka uporabe pomagala, postoji obaveza vraćanja pomagala.
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 2115151433002
Opis - to je pomagalo od metala ili plastike s minimalno 18 brajevih slovnih mjesta i govorna podrška na hrvatskom jeziku, ugrađena tipkovnica za unos podataka i ugrađena memorija za pohranu bilježaka, ima mogućnost priključenja na računalo u funkciji braillevog retka; Podržava sve standarde certifikata.
-
Reproduktor i snimač zvučnih knjiga u daisy formatu za slijepe osobe
- Pravo na ovo pomagalo imaju sve osigurane slijepe osobe;
- Pravo može ostvariti osigurana osoba od navršene 6. godine života;
- Prijedlog nije potreban (potrebna je Uputnica liječnika opće medicine za specijalistu oftalmologa);
- Pomagalo propisuje specijalist oftalmolog;
- Pomagalo odobrava ovlašteni doktor nadležne područne službe HZZO-a na temelju zahtjeva, propisane tiskanice i dokaza o medicinskoj indikaiji;
- Rok uporabe pomagala je 5 godina;
- Nakon prestanka potrebe i roka uporabe pomagala postoji obaveza vraćanja pomagala;
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 2130311434002
Opis: - Pomagalo je prema jamstvu proizvođača izrađeno po svim standardima CE certifikata; namijenjen je slijepim osobama pogodan za sve uzraste i potrebe; sve tipke kao i sve ostale naredbe se izgovaraju na hrvatskom jeziku, kvalitetno snimljenim ugodnim ženskim glasom; uređaj, osim DAISY, podržava sve poznate audio zapise kao što su: mp3, wav, wma, audio cd i mnogi drugi. Podržava spajanje na Internet preko kućne bežične mreže što omogućava i preslušavanje sadržaja, primjerice Internet radio stanica online; podržava čitanje zvučnih zapisa s sd kartica veličine do 32 gb. Ima punjivu litijsku bateriju, ugrađen zvučnik i mikrofon, te dodatne ulaze za spajanje vanjskih slušalica i mikrofona; Uz uređaj se također koristi i specijalizirani softver koji olakšava prebacivanje sadržaja kao što su zvučne knjige u DAISY formatu s računala na uređaj i obrnuto.
-
Elektroničko povećalo
- Pravo na pomagalo imaju osigurane slijepe osobe s ostatkom vida kod redovnog školovanja i sve osigurane osobe s vidnom oštrinom manjom od 20%;
- Prijedlog nije potreban (potrebna je Uputnica liječnika opće medicine za specijalistu oftalmologa);
- Pomagalo propisuje isključivo specijalist oftalmolog koji je zaposlen na Klinici;
- Pomagalo odobrava ovlašteni doktor nadležne područne službe HZZO-a na temelju zahtjeva, propisane tiskanice i dolaza o medicinskoj indikaciji;.
- Potrebni dodatni uvjeti : ovo pomagalo se koristi umjesto Brailleeve elektroničke bilježnice za slijepe, za djecu na redovnom školovanju, te osobe na prekvalifikaciji. Za osigurane osobe s vidnom oštrinom manjom od 20% koje se nalaze na redovnom školovanju i prekvalifikaciji;
- Rok uporabe pomagala je 7 godina;
- Nakon prestanka potrebe i roka uporabe pomagala postoji obaveza vraćanja pomagala;
-
Šifra pomagala koje se može nabaviti u hrvatskom savezu slijepih prema ISO 9999: 0000001435002
Opis - pomagalo je prenosivo od metala ili plastike, težine do 1,5 kg. Sadrži HD kameru visoke rezolucije za blizinu i daljinu, mogućnost povećanja do najmanje 55x. Spajanje preko USB priključka na računalo ili monitor. Autofokus, mogućnost namještanja svjetlosti i kontrasta kombinacijom najmanje 6 boja, memorije, slika. sadrži upravljačku konzolu;
Osigurana osoba nema pravo na elektroničko povećalo ako je već ostvarila pravo na teleskopske naočale.
U Hrvatskom savezu slijepih mogu se nabaviti pomagala u Ekonomatu koji vodi Mladen Menićanin i gdje se možete obratiti svakim radnim danom od 8 do 16 sati, četvrtkom od 10 do 18 sati na broj 01 48 12 503 ili na e-mail: mladen@savez-slijepih.hr.
Također, informacije možete pronaći na web stranici www.savez-slijepih.hr.
Aparat za brzo očitavanje šećera u krvi ▼
Da biste ostvarili ovo pravo, trebate s uputnicom liječnika opće medicine otići svom specijalistu dijabetologu koji će napisati doznaku za aparat za brzo očitavanje šećera u krvi s govornim modulom, šifra EPSE 339. Dijabetolog također treba napisati preporuku za govorni aparatić uz obrazloženje zašto ga preporuča.
Zatim treba tražiti od tvrtke Medilab, Hondlova 2, Zagreb, kao jedinog distributera Gluki + aparata, predračun iz kojeg je vidljiva cijena. Treba napisati molbu i predati je područnom uredu Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje prema mjestu prebivališta. Uz molbu treba priložiti sljedeću dokumentaciju:
- doznaku liječnika dijabetologa
- preporuku liječnika dijabetologa
- predračun tvrtke Medilab za aparatić
- presliku članske iskaznice Hrvatskog saveza slijepih ili drugi dokaz iz kojeg je vidljivo da je podnositelj zahtjeva slijepa osoba
- potrebnu medicinsku dokumentaciju
Pravo na pomagalo imaju samo slijepi dijabetičari koji primaju inzulinsku terapiju, i to najmanje dvije doze dnevno.
Psihosocijalna rehabilitacija odraslih slijepih osoba ▼
Psihosocijalna rehabilitacija odraslih slijepih osoba provodi se u Centru za odgoj i obrazovanje „Vinko Bek" na odjelu za psihosocijalnu rehabilitaciju odraslih slijepih osoba, Kušlanova 59a/III. Program je namijenjen osobama kod kojih je u odrasloj dobi nastupilo teško oštećenje vida, osobama koje imaju teško oštećenje vida od rođenja ili djetinjstva, odnosno rane mladosti, a nisu kroz rehabilitacijski program osposobljene za samostalan život, odraslim slijepim osobama kod kojih su nastupile promjene - osobne, obiteljske, prostorne ili društvene i odraslim slijepim osobama s pridruženim smetnjama. Cilj programa je samostalniji i kvalitetniji život pojedinca, njegove obitelji i pojedinca u radnoj sredini. Način provođenja programa - individualni pristup uz procjenu korisnikovih izgovorenih potreba i interesa te preostalih sposobnosti. Način uključivanja u program - potrebno je obratiti se Centru za socijalnu skrb u mjestu prebivališta. Oblici plaćanja - utvrđuje ih centar za socijalnu skrb u mjestu prebivališta, a mogu biti:
- na teret Ministarstva socijalne politike i mladih
- na teret Zavoda za mirovinsko osiguranje (kada je prisutna preostala radna sposobnost)
- na teret Ministarstva socijalne politike i mladih uz participaciju vlastitih novčanih sredstava.
Ako korisnik ima zanimanje u kojem zbog oštećenja vida ne može raditi ili uopće nema zanimanje, a vještačenjem je utvrđeno da ima radnu sposobnost, ovaj centar pruža mu mogućnost profesionalne rehabilitacije i obrazovanja.
Zakonom o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom („Narodne novine 157/13.) koji je stupio na snagu od 01. 01. 2014. godine, pravo na profesionalnu rehabilitaciju stječe osoba s invaliditetom kojoj je nadležno tijelo vještačenja utvrdilo preostalu radnu sposobnost , a uključuje korištenje usluga Centra za profesionalnu rehabilitaciju (samostalno ili u suradnji sa srednjoškolskom ustanovom ili drugom pravnom osobom koja ispunjava uvjete za osposobljavanje) utvrđenih individualnim planom profesionalne rehabilitacije po općim i posebnim programima. Postupak profesionalne rehabilitacije sastoji se od tri faze: rehabilitacijske procjene, izrade perspektiva i stjecanja kvalifikacija.
Postupak profesionalne rehabilitacije pokreće i financira naručitelj usluge (HZMIO, HZZZ, HZZO, Centar za socijalnu skrb, osiguravajuće društvo, poslodavac, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, privatni naručitelj- osoba s invaliditetom, roditelj, zakonski zastupnik, skrbnik) , te ima isključivo pravo odlučivanja o provedbi daljnjih mjera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije.
O pravu na profesionalnu rehabilitaciju nezaposlenih osoba s invaliditetom odlučuje u prvom stupnju područna ustrojstvena jedinica Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u kojoj je nezaposlena osoba s invaliditetom prijavljena kao nezaposlena. Postupak se pokreće na zahtjev osobe s invaliditetom, njezinih roditelja, zakonskog zastupnika ili skrbnika. Zahtjevu se prilaže dokaz o utvrđenom invaliditetu i preostaloj radnoj sposobnosti.
Svi zainteresirani mogu se obratiti s povjerenjem u Centar za odgoj i obrazovanje „Vinko Bek", Kušlanova 59a/III, Zagreb, telefonskim pozivom na broj 01/2382 230 (voditeljica Odjela za psihosocijalnu rehabilitaciju odraslih osoba je Emina Šišić Anđelić) ili osobnim dolaskom.
Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom ▼
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom („Narodne novine" br. 157/13.),, Pravilnik o profesionalnoj rehabilitaciji i Centrima za profesionalnu rehabilitaciju osoba s invaliditetom („Narodne novine" br. 44/14.) i Pravilnik o poticajima pri zapošljavanju osoba s invaliditetom („Narodne novine" br. 44/14.), u kojima se mogu pronaći opće i specifične upute za ostvarenje prava na profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, štite prava osoba s invaliditetom, uređuju zapošljavanje i rad osoba s invaliditetom, te propisuju uvjete i načine ostvarivanja poticaja pri zapošljavanju osoba s invaliditetom.
Pravo na profesionalnu rehabilitaciju stječe osoba s invaliditetom kojoj je nadležno tijelo vještačenja utvrdilo preostalu radnu sposobnost, a uključuje korištenje usluga Centra za profesionalnu rehabilitaciju utvrđenih individualnim planom profesionalne rehabilitacije
Za ocjenu stupnja invaliditeta potrebno je procijeniti funkcioniranje pojedinca, poteškoće i prepreke, te potrebe vezane uz zapošljavanje obzirom na njegove zdravstvene karakteristike.
Nalaz i mišljenje Centra za profesionalnu rehabilitaciju o stupnju poteškoća i prepreka te o razini sposobnosti, znanja, radnih navika i interesima korisnika, može koristiti nadležno tijelo vještačenja u postupku utvrđivanja invaliditeta i radne sposobnosti osobe s invaliditetom.
Korisnik/ osoba s invaliditetom (kod koje je na temelju ljestvice utvrđen stupanj prepreka i poteškoća pri zapošljavanju od 2 do 4, a utvrđen joj je status osobe s invaliditetom) može biti uključena u mjere profesionalne rehabilitacije ako ispunjava sljedeće uvjete:
- ima navršenih 15 godina života;
- ima završeno obvezno obrazovanje;
- prošla je osnovnu rehabilitaciju;
- utvrđena joj je preostala radna sposobnost.
Profesionalna rehabilitacija obuhvaća mjere i aktivnosti odnosno usluge koje se izvode s ciljem da se osobu s invaliditetom osposobi za prikladan posao , da se ista zaposli odnosno zadrži posao i u njemu napreduje, te da se profesionalno razvija.
Poticaje pri zapošljavanju osoba s invaliditetom poslodavac može ostvariti za osobe s invaliditetom koje su upisane u očevidnik zaposlenih osoba s invaliditetom, a koji se ubrajaju u kvotu zaposlenih osoba s invaliditetom, koji vodi Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje na temelju prijave poslodavca, sukladno odredbama Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja očevidnika zaposlenih osoba s invaliditetom („Narodne novine br. 44/14. i 97/14.)
Postojeći poticaji za zapošljavanje osoba s invaliditetom su:
-
Subvencija plaće osobe s invaliditetom
Poslodavac koji zapošljava osobu s invaliditetom na otvorenom tržištu rada, osoba s invaliditetom koja se samozapošljava te integrativna radionica i zaštitna radionica mogu ostvariti pravo na subvenciju plaće zaposlenih osoba s invaliditetom ako se nalazom i mišljenjem centra za profesionalnu rehabilitaciju utvrdi da, unatoč prilagodbi radnog mjesta i pružanju odgovarajućih usluga stručne podrške, osoba s invaliditetom ne može postići one rezultate u obavljanju radnih zadataka koje bi na istom radnom mjestu postigao prosječni radnik bez invaliditeta. Osnovica za izračun subvencije plaće je minimalna plaća utvrđena posebnim propisom. Procjena radne učinkovitosti radi ostvarivanja prava na subvenciju plaće zaposlene osobe s invaliditetom ne može se tražiti prije isteka tri mjeseca od dana zapošljavanja.
Podnositelj zahtjeva zahtjevu za subvenciju plaće obvezno prilaže:
- dokaz o zaposlenju osobe s invaliditetom, odnosno dokaz o početku obavljanja djelatnosti,
- nalaz i mišljenje centra u kojem je utvrđena potreba za potporom putem subvencije plaće i visina subvencije izražena u postotku, odnosno za zaštitne radionice nalaz i mišljenje centra u kojem je utvrđena potreba zapošljavanja na zaštitnom radnom mjestu,
- dokaz da je osobi za koju traži poticaj isplaćena plaća, doprinosi, porezi i prirezi,
- dokaz da nema dugovanja prema državi po bilo kojoj osnovi.
-
Zahtjev za subvenciju plaće podnosi se na obrascu kojeg propisuje Zavod u kojem je navedena i ostala potrebna dokumentacija za ostvarivanje prava na ovaj poticaj.
-
Sufinanciranje troškova obrazovanja
Poslodavac koji zapošljava osobu s invaliditetom na otvorenom tržištu rada, osoba s invaliditetom koja se samozapošljava te integrativna radionica mogu ostvariti pravo na sufinanciranje troškova obrazovanja osoba s invaliditetom za programe osposobljavanja i usavršavanja kojima se stječu nova znanja, vještine i sposobnosti potrebne za rad ili praćenje i uporabu novih tehnologija i suvremene organizacije rada. Poslodavac može koristiti ovaj poticaj za određenog radnika jednom u 24 mjeseca. Zavod sufinancira troškove obrazovanja koji traju najduže 6 mjeseci, a iznimno do 12 mjeseci uz prethodno odobrenje Zavoda na temelju obrazloženog zahtjeva, i to 60 % iznosa troškova obrazovanja
Poslodavac nema pravo na sufinanciranje troškova obrazovanja za programe obrazovanja koji su završeni ili su u tijeku u trenutku podnošenja zahtjeva.
Radi ostvarivanja prava na sufinanciranje troškova obrazovanja osobe s invaliditetom poslodavac podnosi Zavodu zahtjev uz koji obvezno prilaže:
- dokaz o zaposlenju osobe s invaliditetom,
- dokaz o invaliditetu osobe za koju traži poticaj,
- dokaz da je osobi za koju traži poticaj isplaćena plaća, doprinosi, porezi i prirezi,
- dokaz da nema dugovanja prema državi po bilo kojoj osnovi,
- program obrazovanja,
- troškovnik obrazovanja.
-
Zahtjev za sufinanciranje troškova obrazovanja podnosi se na obrascu kojeg propisuje Zavod u kojem je navedena i ostala potrebna dokumentacija za ostvarivanje prava na ovaj poticaj.
-
Sufinanciranje troškova za prilagodbu radnog mjesta- arhitektonska prilagodba
Poslodavac koji zapošljava osobu s invaliditetom na otvorenom tržištu rada, odnosno osoba s invaliditetom koja se samozapošljava, a kojoj je zbog vrste i težine invaliditeta potrebno prilagoditi radno mjesto u smislu uklanjanja arhitektonskih barijera, može ostvariti pravo na sufinanciranje troškova razumne prilagodbe radnog mjesta za tu osobu.
Prilagodba radnog mjesta odnosi se na prilagodbu radnog prostora koji je već u funkciji obavljanja djelatnosti poslodavca.
Trošak prilagodbe radnog mjesta nadoknađuje se u visini stvarnih troškova prilagodbe, ali najviše do 40 osnovica za jednu osobu s invaliditetom.
Radi ostvarivanja prava na sufinanciranje troškova prilagodbe radnog mjesta, poslodavac podnosi Zavodu zahtjev uz koji obvezno prilaže:
- dokaz o zaposlenju osobe s invaliditetom,
- nalaz i mišljenje centra kojim je utvrđena potreba za prilagodbu radnog mjesta, a prema planu prilagodbe radnog mjesta i uvjeta rada koji je sastavni dio nalaza i mišljenja,
- dokaz da je osobi s invaliditetom isplaćena plaća, doprinosi, porezi i prirezi,
- dokaz da nema dugovanja prema državi po bilo kojoj osnovi,
- najmanje tri valjane ponude/predračuna prikupljene od različitih poslovnih subjekata za izvršenje prilagodbi za koje se traži sufinanciranje, a koje trebaju sadržavati detaljnu specifikaciju troškova.
-
Zahtjev za sufinanciranje troškova prilagodbe radnog mjesta podnosi se na obrascu kojeg propisuje Zavod u kojem je navedena i ostala potrebna dokumentacija za ostvarivanje prava na ovaj poticaj.
-
SUFINANCIRANJE TROŠKOVA ZA PRILAGODBU UVJETA RADA - tehnička prilagodba
Poslodavac koji zapošljava osobu s invaliditetom na otvorenom tržištu rada, odnosno osoba s invaliditetom koja se samozapošljava te integrativna radionica, može ostvariti pravo na sufinanciranje troškova razumne prilagodbe uvjeta rada za zaposlenu osobu s invaliditetom, ako joj je radi vrste i težine invaliditeta potrebno tehničkom opremom prilagoditi radno mjesto. Prilagodba uvjeta rada ne odnosi se na opremanje radnog mjesta koje je potrebno za obavljanje djelatnosti poslodavca, već isključivo na prilagodbu uvjeta rada u odnosu na vrstu i težinu invaliditeta zaposlene osobe s invaliditetom na konkretnom radnom mjestu.
Trošak prilagodbe uvjeta rada nadoknađuje se u visini stvarnih troškova prilagodbe, ali najviše do 40 osnovica za jednu osobu s invaliditetom.
Radi ostvarivanja prava na sufinanciranje troškova prilagodbe uvjeta rada, poslodavac podnosi Zavodu zahtjev uz koji obvezno prilaže:
- dokaz o zaposlenju osobe s invaliditetom,
- nalaz i mišljenje centra kojim je utvrđena potreba za prilagodbu uvjeta rada, a prema planu prilagodbe radnog mjesta i uvjeta rada koji je sastavni dio nalaza i mišljenja,
- dokaz da je osobi s invaliditetom isplaćena plaća, doprinosi, porezi i prirezi,
- dokaz da nema dugovanja prema državi po bilo kojoj osnovi;
- najmanje tri valjane ponude/predračuna prikupljene od različitih poslovnih subjekata za izvršenje prilagodbi za koje se traži sufinanciranje, a koje trebaju sadržavati detaljnu specifikaciju troškova.
-
Zahtjev za sufinanciranje troškova prilagodbe uvjeta rada podnosi se na obrascu kojeg propisuje Zavod u kojem je navedena i ostala potrebna dokumentacija za ostvarivanje prava na ovaj poticaj.
-
SUFINANCIRANJE KAMATA NA KREDITNA SREDSTVA NAMIJENJENA KUPNJI STROJEVA, OPREME, ALATA ILI PRIBORA POTREBNOG ZA ZAPOŠLJAVANJE OSOBE S INVALIDITETOM
Poslodavac koji zapošljava osobu s invaliditetom na otvorenom tržištu rada, odnosno osoba s invaliditetom koja se samozapošljava te integrativna radionica i zaštitna radionica koja je korisnik namjenskog kredita za kupnju strojeva, opreme, alata ili pribora potrebnog za zapošljavanje osobe s invaliditetom Poslodavac može ostvariti pravo na sufinanciranje kamata najviše do 70% ugovorene kamatne stope sukladno ugovoru o kreditu s poslovnom bankom.
Radi ostvarivanja prava na sufinanciranje kamata, poslodavac podnosi Zavodu zahtjev uz koji obvezno prilaže:
- dokaz o zaposlenju osobe s invaliditetom,
- dokaz o invaliditetu osobe za koju traži poticaj,
- dokaz da je osobi s invaliditetom isplaćena plaća, doprinosi, porezi i prirezi,
- dokaz da nema dugovanja prema državi po bilo kojoj osnovi,
- ugovor o namjenskom kreditu ili financijskom leasingu s poslovnom bankom i plan otplate kreditnih sredstava poslovne banke,
- dokaz o namjenski utrošenim kreditnim sredstvima.
-
Zahtjev za sufinanciranje kamata podnosi se na obrascu kojeg propisuje Zavod u kojem je navedena i ostala potrebna dokumentacija za ostvarivanje prava na ovaj poticaj.
Pravo na povećani osobni odbitak kao olakšicu pri porezu na dohodak ▼
Člankom 7. stavkom 2. Pravilnika o porezu na dohodak (NN 10/17, 128/17, 106/18, 1/19, 80/19, 1/20, 74/20, 1/21, 102/22, 112/22, 156/22, 1/23, 56/23 i 143/23; dalje u tekstu: Pravilnik) propisano je koji se sve primici (što ih poslodavac ili isplatitelj plaće isplaćuje svojim radnicima) u skladu s odredbama članka 9. stavka 1. točaka 9., 13. i 24. Zakona ne smatraju oporezivim primicima po osnovi nesamostalnog rada. Stavkom 3. toga članka propisan je način izračuna neoporezivih iznosa iz stavka 2. r.br. od 1. do 17., r.br. 25., 32. i 33. toga članka, sukladno kojem se isti izračunavaju primjenom propisanih koeficijenata na iznos osnovnog osobnog odbitka.
Člankom 6. stavkom 1. Pravilnika propisano je koji se sve primici izračunati primjenom propisanih koeficijenata na iznos osnovnog osobnog odbitka ne smatraju oporezivim primicima fizičkih osoba koje ostvaruju drugi dohodak.
Obzirom da je Zakonom izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak koji je stupio na snagu 01. siječnja 2025. iznos osnovnog osobnog odbitka povećan s 560,00 na 600,00 eura, koeficijenti propisani navedenim člancima Pravilnika se od 1. siječnja 2025. primjenjuju na iznos osnovnog osobnog odbitka od 600,00 eura odnosno od 1. siječnja 2025. primjenjuju se sljedeći iznosi neoporezivih primitaka
1. Neoporezive naknade, potpore, nagrade i drugi primici koji se ne smatraju dohotkom od nesamostalnog rada
R.br. | Opis | Koeficijent | Iznos u eurima i centima |
---|---|---|---|
1. | Potpore zbog invalidnosti radnika | 1,0 | do 600,00 godišnje |
1. | Potpore zbog invalidnosti radnika | 1,0 | do 600,00 godišnje |
2. | Potpore za slučaj smrti radnika | 2,0 | do 1.200,00 |
3. | Jednokratne potpore u slučaju smrti člana uže obitelji radnika (bračnog druga, roditelja, roditelja bračnog druga, djece, drugih predaka i potomaka u izravnoj liniji, posvojene i udomljene djece i djece na skrbi te punoljetne osobe kojoj je porezni obveznik imenovan skrbnikom prema posebnom zakonu) | 1,0 | do 600,00 |
4. | Potpore zbog neprekidnog bolovanja radnika dužeg od 90 dana. Razdoblje bolovanja duže od 90 dana ne mora se odnositi na jednu kalendarsku godinu | 1,0 | do 600,00 godišnje |
6. | Nagrade radnicima za navršenih 10 godina radnog staža | 0,5 | do 300,00 |
7. | Nagrade radnicima za navršenih 15 godina radnog staža | 0,6 | do 360,00 |
8. | Nagrade radnicima za navršenih 20 godina radnog staža | 0,7 | do 420,00 |
9. | Nagrade radnicima za navršenih 25 godina radnog staža | 0,8 | do 480,00 |
10. | Nagrade radnicima za navršenih 30 godina radnog staža | 0,9 | do 540,00 |
11. | Nagrade radnicima za navršenih 35 godina radnog staža | 1,0 | do 600,00 |
12. | Nagrade radnicima za navršenih 40 godina radnog staža i svakih narednih 5 godina radnog staža | 1,2 | do 720,00 |
13. | Naknade za odvojeni život od obitelji | 0,5 | do 300,00 mjesečno |
14. | Otpremnine prilikom odlaska u mirovinu | 2,5 | do 1.500,00 |
15. | Otpremnine zbog poslovno uvjetovanih otkaza i osobno uvjetovanih otkaza, prema zakonu kojim se uređuje radni odnos | 1,6 | do visine 960,00 za svaku navršenu godinu rada kod tog poslodavca |
16. | Otpremnine zbog ozljede na radu ili profesionalne bolesti | 2,0 | do visine 1.200,00 za svaku navršenu godinu rada kod tog poslodavca |
17. | Potpora djetetu umrlog ili bivšeg radnika kod kojeg je nastupio potpuni gubitak radne sposobnosti za školovanje do 15. godine života odnosno do završetka osnovnoškolskog obrazovanja | 1,0 | do 600,00 mjesečno |
25. | Potpore za novorođenče | 2,5 | do 1.500,00 |
32. | Novčane nagrade za radne rezultate i drugi oblici dodatnog nagrađivanja radnika (dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću i sl.) | 2,0 | do 1.200,00 godišnje |
Mogućnost za ostvarivanje prava na 30 dana godišnjeg odmora ▼
Zakonom o radu („Narodne novine" br. 93/14) propisano je da najkraće trajanje godišnjeg odmora za jednu kalendarsku godinu iznosi 4 tjedna. Trajanje godišnjeg odmora duže od najkraćega propisanog može se odrediti kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu ili ugovorom o radu.
Za slijepe osobe to pravo je utvrđeno temeljem kolektivnih ugovora za državne službenike i namještenike. Pravo je ostalih poslodavaca da to pitanje definiraju internim kolektivnim ugovorom ili pravilnikom o radu.
Iz prakse proizlazi da osoba s invaliditetom ima za svaku kalendarsku godinu pravo na plaćeni godišnji odmor u trajanju od najmanje pet tjedana.
Pravo na dječji doplatak ▼
Opće odredbe
Doplatak za djecu novčano je primanje koje koristi roditelj ili druga osoba određena Zakonom radi potpore u uzdržavanju i odgoju djece. Pravo na doplatak za djecu stječe se i ostvaruje ovisno o visini ukupnog dohotka članova kućanstva korisnika te ispunjenju drugih uvjeta utvrđenih Zakonom. Za ostvarivanje prava na doplatak za djecu izvanbračna zajednica izjednačava se s bračnom zajednicom.
Doplatak za djecu ne može biti predmet ovrhe ili osiguranja, osim prema sudskoj odluci radi uzdržavanja u korist djece za koju se ostvaruje taj doplatak za djecu i radi namirenja tražbine po osnovi nepripadne isplate doplatka za djecu. Doplatak za djecu osobno je pravo korisnika i ne može se prenositi na drugu osobu, a iznimno se može isplaćivati drugoj osobi. Ako oba bračna druga mogu ostvariti pravo na doplatak za djecu, dužni su sporazumjeti se koji od njih će to pravo ostvariti, a ako roditelji ne postignu sporazum, pravo na doplatak za djecu ostvaruje roditelj kod kojeg dijete ima prijavljeno prebivalište.
Pravo na doplatak za djecu može se ostvariti samo po jednoj osnovi.
Nadležnost
Za odlučivanje o pravu na doplatak za djecu nadležan je Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (HZMO).
O pravu na doplatak za djecu rješava u prvom stupnju područna ustrojstvena jedinica Zavoda.
Za rješavanje o pravu na doplatak za djecu primjenom pravnih propisa EU od 1. siječnja 2021. nadležne su područne službe i područni uredi Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje prema mjestu prebivališta, odnosno uobičajenog boravišta podnositelja zahtjeva. (više o primjeni pravnih propisa EU).
Za rješavanje žalbe protiv prvostupanjskog rješenja o pravu na doplatak za djecu nadležna je Središnja služba HZMO-a. Osigurava se i sudska zaštita prava na doplatak za djecu na upravnim sudovima Republike Hrvatske. U postupku rješavanja o pravu na doplatak za djecu primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku.
Nadzor
Nadzor nad zakonitošću rada HZMO-a na poslovima provedbe doplatka za djecu obavlja Središnji državni ured za demografiju i mlade.
Stjecanje bez osnove
Korisnik doplatka za djecu koji je primio doplatak za djecu koji mu ne pripada, dužan ga je na zahtjev Zavoda vratiti Zavodu zbog stjecanja bez osnove (u daljnjem tekstu: nepripadna isplata). HZMO rješenjem utvrđuje iznos nepripadno isplaćenih sredstava i razdoblje na koje se nepripadna isplata odnosi, koje mora sadržavati i rok u kojemu korisnik koji je primio nepripadno isplaćena sredstva može dobrovoljno ispuniti obvezu povrata nepripadno isplaćenih sredstava uplatom na račun državnog proračuna.
Navedeno rješenje je ovršna isprava.
HZMO može potraživanje s osnove nepripadne isplate doplatka za djecu namiriti i prijebojem iz pripadajućih dospjelih, a neisplaćenih svota doplatka za djecu.
Prekršajne odredbe
Korisnik doplatka za djecu kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 130,00 do 1320,00 eura ako:
- ostvari pravo na doplatak za djecu na osnovi neistinitih i netočnih podataka
- ne prijavi u propisanom roku svaku promjenu koja utječe na gubitak prava na doplatak za djecu ili na smanjenje svote doplatka za djecu.
Odgovorna osoba nadležnoga tijela državne uprave ili tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, javne ustanove, odnosno drugoga nadležnog tijela ili pravne osobe i fizička osoba koja HZMO-u uskrati dostavu ili stavljanje na raspolaganje podataka iz članka 30.a stavka 2. Zakona kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 190,00 do 660,00 eura.
Banka koja obavlja platni promet u Republici Hrvatskoj kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 1300,00 do 13.300,00 eura ako na zahtjev HZMO-a ne vrati doplatak za djecu nakon smrti korisnika ili djeteta ili ako vlastita potraživanja namiruje iz sredstava doplatka za djecu ili ako na zahtjev HZMO-a ne da podatke o drugoj osobi koja je raspolagala sredstvima za doplatak za djecu.
Odgovorna osoba nadležnog tijela socijalne skrbi kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 190,00 do 660,00 eura ako u propisanom roku ne izvijesti HZMO da korisnik doplatak za djecu ne koristi za uzdržavanje i odgoj djece ili ako ne donese odluku o imenovanju posebnog skrbnika za isplatu doplatka za djecu i o tome ne izvijesti HZMO.
HZMO je ovlašten podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka ako utvrdi postojanje osnovane sumnje da je povredom propisa počinjen neki od navedenih prekršaja.
Pravo na mirovinski staž s povećanim trajanjem ▼
Zakonom o stažu osiguranja s povećanim trajanjem („Narodne novine" br. 71/99., 46/07., 41/08. i 61/11.) propisano je da se zaposlenim osobama s invaliditetom pa tako i slijepim osobama priznaje pravo na uvećani staž osiguranja na način da se svakih 12 mjeseci provedenih na radu računa kao da je na radu provedeno 15 mjeseci. Smanjuje se i dobna granica za stjecanje prava na starosnu mirovinu, i to po jednu godinu za svakih 5 godina staža osiguranja.
Pravo se ostvaruje podnošenjem zahtjeva Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje koji donosi rješenje o pravu na računanje mirovinskog staža s povećanim trajanjem. Zahtjevu treba priložiti rješenje o utvrđenom postotku tjelesnog oštećenja.
Svojstvo osiguranika osobe s invaliditetom , ako im zdravstveno stanje uzrokuje trajne posljedice za život i rad, utvrđuje se Rješenjem Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje na temelju Nalaza i mišljenja ovlaštenih vještaka.
Snižavanje dobne granice za stjecanje prava na starosnu mirovinu ovisi o dužini razdoblja za koje se staž osiguranja računa s povećanim trajanjem i stupnju povećanja staža osiguranja.
Zakon o povlasticama u prometu ▼
Osobe s invaliditetom imaju pravo na povlasticu u željezničkom putničkom prijevozu od 75 % od redovite prijevozne cijene vozne karte za četiri putovanja godišnje, i to:
- slijepe osobe i osobe koje imaju do 10 % sposobnosti vida, s vrlo velikim smanjenjem vida (oštrina vida boljeg oka manja od 0,05 %)
- gluhoslijepe osobe
- osobe s potpunim gubitkom sluha na oba uha čije oštećenje organizma iznosi 100 %
- osobe s intelektualnim teškoćama (težim i teškim)
- osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno oštećenje donjih ekstremiteta 70 % ili više
- osobe na trajnoj dijalizi sa 100 % tjelesnog oštećenja
- djeca s teškoćama u razvoju s utvrđenim III. i IV. stupnjem funkcionalnog oštećenja
- osobe s invaliditetom s utvrđenim III. i IV. stupnjem funkcionalnog oštećenja.
(2) Ratni vojni invalid, mirnodopski vojni invalid i civilni invalid rata I., II., III. i IV. skupine kojem je svojstvo priznato po zakonu kojim su uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, zakonu kojim se uređuju prava civilnih stradalnika iz Domovinskog rata ili prema zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih invalida rata, imaju pravo na povlasticu u željezničkom prijevozu od 75 % od redovite prijevozne cijene vozne karte za četiri putovanja godišnje.
(3) Kada se osoba iz stavaka 1. i 2. ovoga članka koristi pravom na povlasticu u željezničkom prijevozu po ovome Zakonu, ima pravo na besplatnu vožnju za pratitelja.
(4) Osobe iz ovoga članka i njihovi pratitelji imaju pravo na povlasticu za prijevoz u svim vrstama vlakova.
Pomorski putnički prijevoz
Članak 6.
(1) Osobe s invaliditetom s tjelesnim oštećenjem na donjim ekstremitetima od 70 % i 80 % te oštećenjem vida od 90 % oštećenja organizma kojima nije utvrđen III. ili IV. stupanj funkcionalnog oštećenja te osobe na trajnoj dijalizi sa 100 % tjelesnog oštećenja kojima nije utvrđen III. ili IV. stupanj funkcionalnog oštećenja, ostvaruju pravo na povlasticu u pomorskom prijevozu od 75 % od redovite cijene vozne karte za četiri putovanja godišnje na svim linijama u pomorskom prometu.
(2) Ratni vojni invalid, mirnodopski vojni invalid i civilni invalid rata I., II., III. i IV. skupine kojem je svojstvo priznato po zakonu kojim su ureduju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, zakonu kojim se uređuju prava civilnih stradalnika iz Domovinskog rata ili prema zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih invalida rata, imaju pravo na povlasticu u pomorskom prijevozu od 75 % od redovite prijevozne cijene vozne karte za četiri putovanja godišnje na svim linijama u pomorskom prometu.
(3) Pratitelj osobe s invaliditetom iz ovoga članka ostvaruje pravo na besplatni prijevoz.
Oslobađanje od plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta i cestarine osoba s invaliditetom
Članak 7.
(1) Osobe s invaliditetom s 80 % ili više postotaka tjelesnog oštećenja ili kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 60 % ili više postotaka ne plaćaju godišnju naknadu za uporabu javnih cesta koja se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila ili prilikom produženja važenja prometne dozvole za jedan osobni automobil koji imaju u svom vlasništvu odnosno koji koriste na temelju ugovora o leasingu.
(2) Osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 80 % i više ili kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 % ili kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila sluha od 100 % ili hrvatski ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata sa 100 % tjelesnog oštećenja ili civilni invalidi iz Domovinskog rata sa 100 % tjelesnog oštećenja ne plaćaju cestarinu za uporabu autoceste i objekta s naplatom za osobni automobil kojim se prevoze.
(3) Pravo na oslobađanje od plaćanja cestarine iz stavka 2. ovoga članka ostvaruje se samo za prijevoz autocestom i objektom s naplatom koji se obavlja kao prijevoz za osobne potrebe osobe s invaliditetom.
(4) Pravo na oslobađanje od plaćanja cestarine za vozilo iz stavka 2. ovoga članka osoba s invaliditetom ostvaruje sukladno propisu koji uređuje naplatu cestarine.
(5) Pravo na oslobađanje od plaćanja cestarine ostvaruje osoba s invaliditetom ako se nalazi u osobnom automobilu iz stavka 2. ovoga članka.
/
(6) Ako maloljetne osobe i osobe lišene poslovne sposobnosti iz stavka 1. ovoga članka nemaju osobni automobil u svom vlasništvu odnosno koji koriste na temelju ugovora o leasingu, pravo na oslobađanje od plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta za osobe s invaliditetom imaju za jedan osobni automobil koji je u vlasništvu njihovih roditelja ili skrbnika odnosno koji oni koriste na temelju ugovora o leasingu.
Pravo na korištenje parkirališta obilježenih znakom pristupačnosti
Članak 8.
(1) Osobe s invaliditetom s 80 % ili više postotaka tjelesnog oštećenja odnosno osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 60 % ili više odnosno vozila udruga osoba s invaliditetom ostvaruju pravo na izdavanje Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom.
(2) Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom javna je isprava koja omogućava pravo na parkiranje vozila kojima se prevoze osobe s invaliditetom na parkirališno mjesto koje je za tu svrhu posebno obilježeno, a označava se simbolom znaka pristupačnosti.
(3) Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom vrijedi samo kada vozilom upravlja osoba s invaliditetom iz stavka 1. ovoga članka ili se ta osoba nalazi u vozilu.
(4) Pravila korištenja parkirališnih mjesta koja su obilježena znakom pristupačnosti, kao i korištenje ostalih parkirališnih mjesta od strane osoba s invaliditetom uređuju jedinice lokalne samouprave na svom području.
Ostala prava putnika u prometu
Članak 9.
(1) Povlašteni prijevoz putnika i vozila u javnom linijskom pomorskom prijevozu uređuje se zakonom kojim se uređuje javni linijski i povremeni obalni pomorski promet.
(2) Povlašteni javni cestovni prijevoz na otocima uređuje se zakonom kojim se uređuju politika i razvoj hrvatskih otoka.
(3) Prava putnika u željezničkom prometu uređuju se Uredbom (EU) 2021/782 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2021. o pravima i obvezama putnika u željezničkom prijevozu (SL L 172, 17. 5. 2021.).
(4) Kriteriji i način sufinanciranja odnosno financiranja troškova javnog prijevoza redovitih učenika osnovnih i srednjih škola uređeni su zakonom kojim se uređuje odgoj i obrazovanje u osnovnoj i srednjoj školi.
OBITELJI SMRTNO STRADALOG, UMRLOG ILI NESTALOG HRVATSKOG BRANITELJA IZ DOMOVINSKOG RATA, CIVILNIH STRADALNIKA IZ DOMOVINSKOG RATA, RATNIH VOJNIH INVALIDA I CIVILNIH INVALIDA RATA
Članak 10.
(1) Pravo na povlasticu za jedno besplatno putovanje godišnje željeznicom ili brodom radi obilaska groba poginule ili umrle osobe koja nije pokopana u mjestu prebivališta korisnika obiteljske invalidnine imaju:
- korisnici obiteljske invalidnine iza smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i korisnici novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine iza nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
- korisnici obiteljske invalidnine odnosno novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine iza poginule, umrle ili nestale osobe u Domovinskom ratu prema zakonu kojim se uređuju prava civilnih stradalnika iz Domovinskog rata
- korisnici obiteljske invalidnine iza poginulih, umrlih ili nestalih osoba prema zakonu kojim se ureduje zaštita vojnih i civilnih invalida rata.
(2) Pravo na povlasticu za četiri putovanja godišnje željeznicom ili brodom uz povlasticu od 75 % od redovite prijevozne cijene vozne karte imaju:
- korisnici obiteljske invalidnine iza smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, korisnici novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine iza nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i korisnici obiteljske invalidnine iza umrlog hrvatskog ratnog vojnog invalida iz Domovinskog rata od I. do IV. skupine koji je do smrti koristio doplatak za njegu i pomoć druge osobe prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
- korisnici obiteljske invalidnine odnosno novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine iza poginule, umrle ili nestale osobe u Domovinskom ratu i korisnici obiteljske invalidnine iza umrlog civilnog invalida iz Domovinskog rata od I. do IV. skupine koji je do smrti koristio dodatak za njegu i pomoć druge osobe prema zakonu kojim se uređuju prava civilnih stradalnika iz Domovinskog rata
- korisnici obiteljske invalidnine iza poginule, umrle ili nestale osobe i korisnici obiteljske invalidnine iza umrlog invalida I. do IV. skupine koji je do smrti koristio dodatak za njegu i pomoć druge osobe prema zakonu kojim se ureduje zaštita vojnih i civilnih invalida rata.
(3) Jednim putovanjem u smislu ovoga članka smatra se odlazak iz polaznog u uputno mjesto (vožnja u odlasku) i povratak iz uputnog mjesta u polazno (vožnja u povratku).
(4) Korisnici prava iz ovoga članka i njihovi pratitelji imaju pravo na povlasticu za prijevoz u prvom razredu putničkog ili brzog vlaka i za prijevoz putnika u prvom razredu na brodu.
III. JAVNE ISPRAVE
Javne isprave kojima se ostvaruju povlastice u prometu
Članak 11.
(1) Povlastice osoba s invaliditetom koje regulira ovaj Zakon ostvaruju se javnim ispravama:
- Nacionalnom iskaznicom za osobe s invaliditetom
- Europskom iskaznicom za osobe s invaliditetom
- Europskom parkirališnom kartom za osobe s invaliditetom.
(2) Postupak izdavanja javnih isprava iz stavka 1. ovoga članka upravni je postupak na temelju kojeg nositelj javne ovlasti iz članka 19. ovoga Zakona neposredno rješavajući po službenoj dužnosti na temelju službenih podataka dostavljenih iz Registra osoba s invaliditetom izdaje javnu ispravu iz stavka 1. ovoga članka prilikom uspostave Informacijskog sustava povlastica u prometu.
(3) Osim u slučajevima iz stavka 2. ovoga članka, postupak izdavanja javnih isprava iz stavka 1. ovoga članka provodit će se na zahtjev stranke.
(4) Protiv rješenja izdanih u postupcima iz stavaka 2. i 3. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za promet u roku od 15 dana od dana dostave stranci.
(5) Visinu troškova izdavanja javnih isprava iz ovoga članka odlukom određuje ministar nadležan za promet.
(6) Ministar nadležan za promet pravilnikom propisuje službene obrasce Nacionalne iskaznice za osobe s invaliditetom, Europske iskaznice za osobe s invaliditetom i Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom, uvjete za stjecanje isprava, sadržaj i način vođenja potrebnih evidencija te način uporabe isprava, ostvarenja i korištenja prava i obilježavanja parkirališnog mjesta.
Nacionalna iskaznica za osobe s invaliditetom
Članak 12.
Nacionalna iskaznica za osobe s invaliditetom izdaje se fizičkim osobama sukladno:
- kriterijima iz ovoga Zakona
- statusu i podacima u Registru osoba s invaliditetom
- statusu i podacima u Registru prebivališta
- podacima iz Registra vozila
- ostalim temeljnim registrima.
Europska iskaznica za osobe s invaliditetom
Članak 13.
(1) Europska iskaznica za osobe s invaliditetom (engl. European Disability Card) izdaje se nositeljima Nacionalne iskaznice za osobe s invaliditetom.
(2) Osobe koje svoj status invaliditeta dokazuju Europskom iskaznicom za osobe s invaliditetom ostvaruju prava ili koriste komercijalne popuste na usluge u području turizma, kulture, sporta, zabave i drugim područjima koja priznaju pogodnosti osobama na temelju stečenog statusa invaliditeta i određenih definiranih tjelesnih oštećenja.
(3) Nositelj javne ovlasti iz članka 19. ovoga Zakona uspostavit će mrežnu stranicu na kojoj će biti objavljeni svi pružatelji prava ili usluga u području turizma, kulture, sporta, zabave i drugim područjima koja priznaju pogodnosti osobama na temelju stečenog statusa invaliditeta i određenih definiranih tjelesnih oštećenja.
(4) Europska iskaznica za osobe s invaliditetom izdana u jednoj od država članica Europske unije vrijedi i u Republici Hrvatskoj.
Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom
Članak 14.
(1) Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom javna je isprava koja omogućava pravo na parkiranje vozila kojima se prevoze osobe s invaliditetom.
(2) Pravo na izdavanje Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom imaju fizičke osobe i udruge koje ispunjavaju propisane kriterije iz ovoga Zakona.
IV. SREDIŠNJI REGISTAR
Uspostava Središnjeg registra
Članak 15.
(1) Uspostavlja se Središnji registar koji predstavlja jedinstvenu, sveobuhvatnu i cjelovitu, metodološki standardiziranu i kontinuirano ažuriranu evidenciju prava osoba s invaliditetom u području mobilnosti.
(2) Središnji registar sadrži evidenciju o osobama s invaliditetom koje ostvaruju jedno ili više prava u području mobilnosti sukladno odredbama ovoga Zakona, podatke o dodijeljenim povlasticama osobama s invaliditetom na području mobilnosti, izdanim Nacionalnim iskaznicama za osobe s invaliditetom i Europskim iskaznicama za osobe s invaliditetom te Europskim parkirališnim kartama osobama s invaliditetom.
(3) Agencija za komercijalnu djelatnost proizvodno, uslužno i trgovačko d. o. o. (u daljnjem tekstu: AKD) obavlja stručno-tehničke poslove izrade i održavanja informacijskog sustava povlastica u prometu, Središnjeg registra i poslove prikupljanja i obrade podataka povezane s izdanim ispravama.
(4) Podaci iz Središnjeg registra koriste se za osiguravanje transparentnosti, točnosti, dosljednosti, usporedivosti i potpunosti podataka potrebnih za izvješćivanje o stanju te nadzoru korištenja i ostvarivanja prava osoba s invaliditetom u području mobilnosti.
(5) Poslovi analiziranja i izvještavanja uključuju prikupljanje podataka i izradu stručnih podloga, analiza i izvješća o stanju.
Vođenje Središnjeg registra
Članak 16.
(1) Središnji registar u elektroničkom obliku vodi nositelj javne ovlasti iz članka 19. ovoga Zakona.
(2) U Središnjem registru prikupljaju se i evidentiraju podaci iz nadležnih temeljnih registara, a način kojim se osigurava veza i pristup registrima ostvaruje se sukladno odredbama propisa kojima se uređuje područje državne informacijske infrastrukture.
(3) Tijelu koje vodi Središnji registar omogućava se pristup svim podacima iz opsega državne informacijske infrastrukture te se ovim Zakonom obvezuje sve dionike za dostavu podataka u Središnji registar.
Ustrojstvo Središnjeg registra
Članak 17.
(1) Središnji registar sastoji se od sljedećih funkcionalnih cjelina:
- modula za dodjelu i upravljanje pravima osoba s invaliditetom u području mobilnosti
- korisničkog modula
- administrativnog modula za održavanje kodnih lista (šifrarnika), matičnih podataka i pregled promjena podataka.
(2) Za pristup i vođenje Središnjeg registra koristi se Informacijski sustav povlastica u prometu koji omogućava mrežni unos, verifikaciju, pregled, analizu i razmjenu podataka pohranjenih u Središnji registar.
(3) Obveznici dostave i unosa podataka u Središnji registar su svi subjekti za vrijeme pružanja javne usluge osobama s invaliditetom iz ovoga Zakona.
(4) Obveznici dostave i unosa podataka iz stavka 3. ovoga članka dužni su uspostaviti odgovarajuću informacijsku infrastrukturu kojom se osigurava primjerena komunikacija sa Središnjim registrom.
(5) Sustav autentifikacije dužan je omogućiti prijavu vjerodajnicama koje su objavljene na listi prihvaćenih vjerodajnica u sustavu državne informacijske infrastrukture.
(6) Ministar nadležan za promet pravilnikom propisuje sadržaj evidencija koje se vode u Središnjem registru, strukturu podataka i način upravljanja Središnjim registrom, način dostave podataka koji su klasificirani na temelju zakona kojim se uređuje tajnost podataka i način pristupanja Središnjem registru uporabom definiranih pristupnih podataka te način korištenja prava na povlastice iz ovoga Zakona.
Zaštita podataka
Članak 18.
Na prikupljanje i daljnju obradu podataka iz Središnjeg registra primjenjuju se propisi kojima se uređuju zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i informacijska sigurnost.
Povlastice pri putovanju u inozemstvo ▼
Slijepe osobe ostvaruju povlastice pri kupnji prijevozne karte u međunarodnom željezničkom prometu za pratitelja ukoliko imaju nacionalnu iskaznicu za slijepe (članska iskaznica Hrvatskog saveza slijepih).
Slijepa osoba plaća puni iznos prijevozne karte, dok pratitelj slijepe osobe ne plaća prijevoznu kartu.
Slijepo dijete do četvrte godine ne može ostvariti besplatno putovanje za osobu koja ga prati.
Međunarodna prijevozna karta ispostavlja se isključivo na putničkoj blagajni u zemlji ispostavljanja nacionalne iskaznice za slijepe.
Slijepa osoba i njezin pratitelj, odnosno pas vodič slijepe osobe, moraju putovati zajedno u istom vagonskom razredu.
Slijepa osoba mora imati iskaznicu za slijepe čiji je broj upisan na prijevoznu ispravu pratitelja i mora biti u stanju dokazati svoj identitet.
Pravo na popust pri kupnji avionske karte Croatia Airlinesa u domaćem zračnom prometu ▼
Slijepe osobe imaju pravo na 50% popusta na određene tarife u domaćem zračnom prometu. Isti popust može koristiti i jedna osoba u njihovoj pratnji. Dodatno, članovi imaju pravo sa sobom u kabinu besplatno voditi i psa vodiča. Karte s tim popustom mogu se kupiti samo na prodajnim mjestima Croatia Airlinesa (poslovnice u gradovima i telefonska prodaja na 01 66 76 555). Pri rezervaciji je potrebno naglasiti da želite koristiti popust i treba najaviti hoće li u pratnji biti i pas vodič. Potrebno je priložiti i presliku članske iskaznice Hrvazskog saveza slijepih.
Pravo slijepe osobe sa psom vodičem na korištenje prijevoznih sredstava i pristupa na javna mjesta ▼
Zakonom o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča (NN 81/98) uređuje se pravo slijepe osobe sa psom vodičem na korištenje prijevoznih sredstava i njihova slobodnog pristupa na javna mjesta.
Slijepa osoba sa psom vodičem ima pravo korištenja prijevoznih sredstava u javnom prijevozu, uključujući zadržavanje na svim prostorima koji su predviđeni za putnike.
Ne plaća voznu kartu za psa vodiča u prijevoznom sredstvu javnog prijevoza bez obzira na smjer i dužinu puta, niti ulaznicu za psa za korištenje prostora i objekata koji su utvrđeni kao javna mjesta.
Slijepa osoba sa psom vodičem ima pravo pristupa na javna mjesta kao što su primjerice: uredi, hoteli, restorani, banke, pošte, kazališta, koncertne dvorane, športski objekti, tržnice, prodavaonice, škole, visoka učilišta i sl., te pravo ulaska i korištenja čekaonica zdravstvenih ustanova i ljekarni.
Navedena prava imaju pravo koristiti i slijepe osobe sa psom vodičem koje su strani državljani, a koje odgovarajućim ispravama mogu dokazati da su slijepe osobe s pravom na korištenje psa vodiča prema propisima svoje zemlje (radna iskaznica i međunarodna zdravstvena iskaznica).
Povlastice Hrvatskog autokluba ▼
Hrvatski auto - klub odobrio je članovima udruga osoba s invaliditetom posebne članske pogodnosti, a koje osobe s invaliditetom ostvaruju putem svojih udruga. Naime, članovi Udruge kod učlanjenja u HAK plaćaju umanjenu članarinu i po sniženoj cijeni dobivaju knjižicu «Auto touring pomoć u RH».
Pravo na navedene pogodnosti imaju osobe s invaliditetom s 40% i više tjelesnog oštećenja, pa tako i slijepe osobe, i to:
- vlasnici osobnih automobila koji sami upravljaju vozilom;
- jedna od osoba ovlaštenih u prometnoj dozvoli za upravljanje vozilom u vlasništvu invalida koji zbog težine invaliditeta ne može upravljati vozilom;
- roditelj ili skrbnik osobe s invaliditetom koji osobni automobil koristi za zadovoljavanje potreba te osobe s invaliditetom.
Povlastica se također odnosi na članove Hrvatskog saveza slijepih, odnosno članove njihove obitelji prilikom učlanjenja u HAK, odnosno ostvarivanje auto turing iskaznice po povlaštenoj cijeni. Ukoliko je vlasnik automobila netko od članova obitelji slijepe osobe, spomenuta povlastica odnosi se i na tog člana.
Matična udruga slijepih, članica Hrvatskog saveza slijepih, dostavit će tipski obrazac HAK-u na zahtjev korisnika ove povlastice.
Pravo na oslobođenje od plaćanja boravišne pristojbe ▼
Zakon o boravišnoj pristojbi („Narodne novine" br. 152/08., 59/09., 97/13., 158/13. i 30/14.) Člankom 4. točkom 2. navodi kako boravišnu pristojbu, između ostalih, ne plaćaju osobe s invaliditetom od 70% i većim postotkom i jedan pratitelj. Pravo se dokazuje odgovarajućim ispravama, odnosno rješenjem nadležnog tijela iz kojeg je vidljiv utvrđen postotak tjelesnog oštećenja 70% i veći.
Članovi Hrvatskog saveza slijepih mogu predočenjem rješenja o utvrđenom postotku tjelesnog oštećenja ostvariti pravo na oslobađanje od plaćanja boravišne pristojbe za sebe i jednog pratitelja.
Oslobađanje od plaćanja radio i televizijske pretplate ▼
p>Novim propisima proširene su socijalne kategorije koje imaju pravo na fiksni internet i telefon. Minimalna brzina interneta mora iznositi 14 megabita u sekundi. Usluge interneta i poziva u fiksnim mrežama spadaju u univerzalne usluge koje trebaju biti dostupne svim stanovnicima na području Lijepe naše. Osim tehničke dostupnosti, korisnici imaju pravo na pristupačne cijena univerzalnih usluga, a posebice se to odnosi na socijalno ugrožene skupine. Kako stoji u novim pravilima, mjesečna naknada paketa za socijalno ugrožene za univerzalnu uslugu širokopojasnog pristupa internetu može iznositi najviše dva posto mjesečnog neto dohotka po odrasloj osobi u riziku od siromaštva.
OGLAS
Slijedom toga, mjesečna naknada za socijalni paket u RH za univerzalnu uslugu interneta ne bi smio iznositi više od 6,77 eura.
To znači da onima koji imaju pravo korištenja socijalne usluge, operatori moraju omogućiti univerzalnu uslugu (fiksni internet i telefon) s cijenom koja ne bi smjela biti viša od 6,77 eura mjesečno, spram HAKOM-ova novog Pravilnika. Internet u tom paketu, ne smije biti sporiji od 14 Mbit/s jer prema istom propisu, to je nova najniža brzine koji svima u Hrvatskoj mora biti dostupna.
Ako se korisnik nalazi u području u kojem su tehničke mogućnosti takve da omogućuju i vrlo velike brzine, na operatoru je da odluči koliko će brzinu omogućiti korisniku.
Ono na što propisi obvezuju telekom operatore jest da univerzalnom socijalnom paketu cijena ne smije biti viša od 6,77 eura mjesečno s uključenim PDV-om. Od 1. siječnja 2025. proširen je opseg korisnika iz socijalno ugroženih skupina.
Za ostvarivanje prava potrebno je podnijeti zahtjev operatoru, a svoj status potvrditi rješenjem ili potvrdom od mjerodavnih institucija kao dokazom ostvarivanja prava.
Pravo na socijalno osjetljiv paket mogu ostvariti ove socijalno ugrožene skupine: korisnici zajamčene minimalne naknade, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje, korisnici nacionalne naknade za starije osobe, korisnici novčane naknade za nezaposlene branitelje iz Domovinskog rata i članovi njihovih obitelji, naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata, korisnici prava za naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva navedenih kategorija).
Inače, kako su nam kazali iz HAKOM-a, na kraju 2023. bilo je 413 korisnik univerzalnih paketa za socijalno ugrožene, no tada je i opseg korisnika koji imaju prava na tu uslugu bio manji. Kada se radi o telekom operatoru koji ima obvezu pružanja univerzalne usluge uglavnom se to odnosi na Hrvatski Telekom. Istina, od ove godine, tu obvezu imaju i A1 u 19, te Telemach u 5 geografskih područja, od ukupno 572 jedine na koje je Hrvatska podijeljena.
Izvor: https://www.poslovni.hr/hrvatska/internet-za-677-eura-mjesecno-tko-sve-ima-pravo-na-to-4467922
Popusti na telefonsku preplatu u fiksnoj i mobilnoj telefoniji ▼
Ratni vojni invalidi ostvaruju popust ovisno o postotku oštećenja koji imaju i MOGU osobno predati zahtjev s rješenjem u T -Centru ili u njihovo ime ovlaštena udruga šalje rješenje prema T-Comu.
Fizičke osobe s tjelesnim oštećenjima ostvaruju popust na mjesečnu naknadu i na telefonske razgovore, a korisnici NE MOGU osobno predati zahtjev T-Comu, već se moraju obratiti Savezu ili matičnoj udruzi, koja potom službeno šalje rješenje o postotku tjelesnog oštećenja prema T-Comu. Pojedinačni zahtjevi pretplatnika se ne primaju.
Odlukom Upravnog odbora HT-Hrvatske telekomunikacije d.d. slijepe osobe ostvaruju popust na telekomunikacijske usluge pod uvjetom da osnovni priključak glasi na njihovo ime ili na ime člana njihove uže obitelji. U ime svojih članova, zahtjev za povlaštenu TK uslugu izrađuje udruga slijepih i podnosi ga HT-Hrvatske telekomunikacije, TK centar Zagreb, Palmotićeva 81 (tel. 062 626 299, faks 08009393).
Korisnici Halo Start korisničkog paketa ostvaruju:
- 50% popusta na mjesečnu naknadu za jednu fiksnu telefonsku liniju i Halo Start korisnički paket. U cijenu mjesečne naknade uključen je popust od 20 kn (24,40 kn s PDV-om) besplatnog telefonskog razgovora. Ostale karakteristike Halo Start korisničkog paketa vrijede i za slijepe osobe osim 10 kn bonusa uključenog u mjesečnu naknadu.
-
Korisnici Halo Super 60 i Halo Super 60 UP korisničkog paketa ostvaruju:
- 50% popusta na mjesečnu naknadu za jednu fiksnu telefonsku liniju i Halo Super 60 ili Halo Super 60 UP korisnički paket.
-
Ostale karakteristike Halo Super 60 i Halo Super 60 UP korisničkih paketa vrijede i za slijepe osobe.
Korisnici Halo Super i Halo Super UP korisničkog paketa ostvaruju:
- 50% popusta na mjesečnu naknadu za jednu fiksnu telefonsku liniju i Halo Super ili Halo Super UP korisnički paket.
-
U cijenu mjesečne naknade je uključeno 60 minuta besplatnih odlaznih poziva prema zemljopisnim brojevima u nacionalnom prometu unutar nepokretne mreže T-Com-a, u bilo koje vrijeme tijekom mjeseca. Ostale karakteristike Halo Super i Halo Super UP korisničkih paketa vrijede i za slijepe osobe.
Neiskorištene minute u jednom kalendarskom mjesecu nisu prenosive u sljedeći mjesec.
Obavijesti ▼
Prilikom potpisivanja dokumenata slijepe osobe koje su pismene mogu se koristiti svojim potpisom. Nepismene osobe na dokument stavljaju rukoznak ( znak prsta ili križ) i trebaju ga ovjeriti kod javnog bilježnika. Napominjemo da prilikom sklapanja ugovora koji svojom namjenom ili voljom stranaka to zahtijevaju, oni moraju biti ovjereni kod javnog bilježnika bez obzira na način potpisa samog dokumenta od strane slijepe osobe jer isto pravo vrijedi i za videće osobe.
Tvrtka T-Hrvatski telekom je odlučila da Hrvatskom savezu slijepih, odnosno pute temeljnih udruga svim njegovim članovima koji na svoje ime imaju fiksni telefonski priključak, ponudi besplatno korištenje obavijesti na broj 11888 (informacije o telefonskom broju pretplatnika). Da bi ostvarili navedenu mogućnost, članovi se moraju obratiti temeljnoj udruzi slijepih kojoj pripadaju, a ona će ispuniti potreban obrazac te ga dostaviti uz jamstvo da je navedena osoba član udruge.